Feb 21, 2011

DONT BE SAD!!!

Hari ni aku ada baca satu buku yang membuatkan aku menarik untuk menbacanya...kenapa tiba2 ak tertarik sangat nk baca buku tu.....(LA TAHZAN-JANGAN BERSEDIH-DONT BE SAD)...
buku yang sangat popular sekali..hasil karya DR Aidh bin Abdullah Al-Qarni
salah satu petikan yang membuatkan aku begitu tertarik untuk menulis di blog ni:
petikan ni membuatkan aku mengingati memori yang selama ini aku tidak pernah sesekali untuk melupakan...


1)Yang Berlalu Biarlah Berlalu
Mengingati masa yang lalu dan bersedih dengannya merupakan suatu kebodohan dan bersikap gila.Selalu mengingati masa yang lepas adalah sebuah pembunuhan terhadap sebuah cita-cita.File masa yang lalu bagi orang yang cerdik biasanya dilipat dan tidak diceritakan.Masa yang lalu ditutup dan dikunci rapat dalam peti lupa,sebab ianya sudah berlalu dan telah berakhir.
Selayaknya umat manusia tidak perlu menoleh kebelakang ..hembusan angin ke hadapan,rombongan kafilah bergerak kedepan..oleh itu janganlah menyalahi sunnah kehidupan.
Allah telah menyebut dan menceritakan apa yang telah berlaku kepada kaum kaum terdahulu seperti dibawah
Allah s.w.t telah berfirman (Al-Baqarah:141)
Yang maksudnya berbunyi:
“Itu adalah umat yang lalu”
Kita sering terlena dengan istana- istana indah dan menangisi keruntuhan yang telah berlaku.Ingatlah jika manusia dan jin dikumpulkan untuk mengembalikan apa yang telah berlalu nescaya gagal dan tidak mampu kerana ianya mustahil.

2)Biarkan Masa Hadapan Datang Sendiri
Allah s.w.t berfirman (Al-Nahl:1) yang bermaksud:
“Telah pasti datang ketetapan Allah maka janganlah kamu meminta agar disegerakan(datang) nya”
Jangan sesekali mendahului peristiwa yang belum terjadi.Adakah anda ingin melahirkan anak sebelum sempurna hamil?Adakah anda ingin memetik buah sebelum tiba masak?
Mengapa kita perlu sibuk untuk hari esok,mengapa kita berasa bimbang terhadap malapetaka ,peristiwa hari esok sedangkan kita belum tentu menjumpai hari esok.
Apa yang amat penting ditanam dalam fikiran kita ialah hari esok masih lagi dalam alam ghaib.Memberi peluang yang luas kepada akal fikiran untuk memikirkan masa hadapan dengan seolah kita membiarkan diri kita dibawah pengaruh panjang angan-angan.
Sesunguhnya ianya tindakan yang dimurkai oleh hukum syariat.Meramalkan suatu yang bakal terjadi pada masa hadapan adalah tindakan tercela berdasarkan hukum akal yang sihat.
Kebanyakan dunia sekarang nie asyik berfikir dan berkira pelbagai peristiwa yang bakal berlaku seperti penyakit,bencana kelaparan dan kemiskinan yang menimpa manusia.
Sesunguhnya ia tidak membawa menfaat kepada kita,ia merupakan kajian kajian syaitan sebagaimana :
firman Allah S.W.T (Al-Baqarah:268) yang bermaksud,
“Syaitan menjanjikan(menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan(kikir);sedangkan Allah menjanjikan untuk mu ampunan daripadaNya dan kurnia.Dan Allah Maha Luas(kurnia-Nya)lagi Maha Mengentahui”
Jadi janganlah ditunggu hari esok biarlah ia datang sendiri dan sibuklah untuk hari ini dan janganlah sesekali panjang angan -angan dan usah ditanya pasal hari esok...


JANGANLAH BERSEDIH....
SESUNGGUHNYA ALLAH SENTIASA BERSAMAMU!!!!

                                        

No comments:

Post a Comment