Oct 30, 2012

Bingkisan Rindu for Memories 09

Salam pertemuan lagi buat sahabat-sahabat blogger sekalian.Alhamdulillah sudah selesai 3 paper untuk final exam sem ni, sekarang hanya berbaki lagi 2 paper lagi iaitu madah Tarikh Adab dan ilm al-aswat. madah tarikh adab memang madah yang paling killer sekali untuk aku bagi sem ni.Takut juga aku nak jawab madah ni pada 6/11/2012.Harap-harap aku boleh score la. Bagi madah Ilm al-aswat pula, setakat ni masih stabil lagi sebab semua sub-topiknya aku faham.so boleh la goreng-goreng sikit guna ayat sendiri nanti.


Gambar semasa Jamuan


Ni la coktail yang Budak puteri Sajikan..

Sebenarnya post aku kali ni bukan sebab nak story-story about madah exam aku.Tapi aku nak story tentang kenangan lama aku yang sekarang ni benar-benar aku kangen sangat-sangat.Tetiba hati ni merintih kerinduan pabila mata mula menatap gambar masa jamuan last form 5 di group Cohort 92 di facebook.Time tu memang gempak dan terbaik la bagi aku dan kawan-kawan yang lain sebab kami dapat mempersembahkan hasil-hasil kreatif kami buat tatapan guru-guru yang disayangi terutamanya tentang makanan. Masyaallah makanan masa tu memang cukup menyelerakan mulut untuk merasainya sehinggakan  perut sudah tidak larat untuk memasukkan apa-apa lagi makanan.Makanan yang kami hidangkan masa tu ialah Nasi dari hasil tangan ayah  Hasanah(nasi ni memang sedap gila bagi aku, sampaikan sekarang ni aku ingat-ingat lagi bagaimana kesedapan nasi dan lauk-pauk ayah sanah), BerBBQ makanan sejuk beku, coktail, kek, makanan-makanan ringan dan lain-lain lagi. Ni sahaja makanan yang aku dapat review semula.Antara menu-menu di atas, menu Coktail la yang paling jadi tarikan masa tu.Coktail tu hasil air tangan aku dan kawan-kawan.Tak sangka aku, coktail tu la yang paling di minati antara menu-menu yang lain sampaikan ada kawan-kawan yang tidak sempat untuk merasainya..Sambil guru-guru menikmati makanan yang enak itu,Masa jamuan tu, kami tayangkan  video sepanjang kehidupan kami di bumi Maahad.Ada 3 video semuanya.Dan kesemua video itu aku ada sehingga sekarang buat pengubat rindu pada bumi Maahad tercinta.Dan sehingga detik ini juga aku benar-benar rindu pada kenangan semasa sekolah menengah terutamanya masa jamuan terakhir bagi form 5..
Puteri2 Maahad 92

Putera2 Maahad 92
~Benarlah kata orang.."semasa di sekolah hati merintih-rintih ingin menghabiskan sisa-sisa persekolahan..tetapi pabila sudah memasuki alam universiti, fikiran mula mengingati kenangan-kenangan semasa alam persekolahan dan alangkah bahagianya hidup jika dapat kembali semula pada masa persekolahan kerana persekolahanlah yang mengajar kita erti perkenalan dan persahabatan.Semasa di alam universiti ia mengajar kita erti hidup berdikari  tanpa bergantung kepada sesiapa dan alam ini juga yang kana mendedahkan kita pada kehidupan dunia luar dalam kita mengejar matlamat dan cita-cita kita untuk kehidupan yang menyenangkan pada masa hadapan.."~
Akhir kalam, setakat ini sahaja bait-bait kata aku untuk lambaian kali ini.Jumpa lagi di lain waktu dan masa.Now, mahu fokus pada exam.Nanti bila-bila waktu jika tak sibuk, aku muncul lagi...hehehe.^_^

Disini aku sertakan resepi coktail tepung kastard masa jamuan aku dulu...

Bahan2nya
1-Tepung kastard
2- 4 cawan air
3- Gula 
4- Nata de coco
4- Susu pekat/susu Ducth lady/susu cair & air soya

Cara buat puding kastard
- masukkan tepung kastard kedalam periuk bersama air dan masak di atas api. Kacau dengan sebati dengan api yang sederhana sampai pekat dan melekat.
- bila dah pekat, tutup api dan masukkan ke dalam acuan ketika masih panas.
-kemudian masukkan ke dalam peti sejuk dan biarkan sehingga ia beku.


Cara buat kuah coktail
- Bancuh susu pekat sehingga dapat rasa manis. Atau pun nak senang guna ja susu ducth lady.Tak pun guna ja susu cair.jika guna susu cair tambah satu kotak air soya untuk menyedapakan sedikit rasanya.

*Kemudian keluarkan puding kastard dan potong kecik-kecilan dan letakkan ke dalam mangkuk untuk di hidangkan.lepas itu masukkan nata de coco dan letakkan kuah coktail yang telah di bancuh tadi.Kalau nak lagi sedap tambahkan buah-buahan coktail yang di dalam tin.Coktail ini sedap di makan pabila sejuk.


~Selamat Mencuba~


Oct 19, 2012

Exam..



Jadual Exam aku untuk sem ini...

Salam pertemuan....pagi yang indah lagi nyaman...masuk saja pada keesokkan hari, semua mahasiswa dan mahasiswi  kolej universiti insaniah termasuk aku, akan menghadapi detik-detik yang paling mencabar iaitu minggu peperiksaan setelah cuti study week telah expired.Aku pula ada lagi 2 hari berbaki sebelum berperang dengan soalan-soalan peperiksaan.peperiksaan kali ini aku mengharapkan keputusan yang lebih bagus dari sem-sem yang lepas.Target aku sem ni aku nak mencapai 3 ke atas. Dah 2 sem dah berlalu dengan keputusan yang sipi-sipi sahaja mencapai 3.00 ke atas. Sem kali ini aku nak pulun dan strunggle betul-betul..Aku berharap semuannya berjalan dengan lancar dengan izin-NYA...Akhir kalam, doakan aku semoga berjaya yer..jumpa lagi di lain waktu..
BitaufiQ Wan Najjah ya Atiqah...^*_*^

Memaafkan




Mengapa sukar untuk memberi maaf apabila hati sudah terguris? Mengapa tidak mahu melupakan disakiti? Mengapa tidak tenang dan sering berdendam apabila dihina dan diumpat? Andainya kita tidak mampu memaafkan kesalahan orang lain bererti kita belum mempunyai hati yang benar-benar bersih, kita belum menjadi seorang yang rendah hati dam pemaaf. Lunakkan hati dengan renungan ini:

Bila sukar memaafkan kesalahan orang lain bermakna kita ada sifat ego dan sombong yang dimurkai oleh Allah. Siapakah kita yang mahu merasakan diri sebagai 'tuan' dan mahu orang lain sentiasa berbuat baik terhadap kita. Bila ada orang membuat kesilapan, siapakah kita untuk marah, berdendam dan berharap dia akan menerima balasan dari perbuatannya.

Setiap orang ada kelemahan dan kekurangan, termasuk diri kita. Kalau hari ini orang bersalah dengan kita, tidak mustahil suatu hari nanti kita pula tersalah dengan orang. Apakah kita jamin yang kita tidak akan membuat salah dan silap? Kalau kita mahu memaafkan kesalahan kita, pasti orang lain pula mengharapkan kemaafan dari kita.

Ingatlah bahawa semua yang terjadi ini hakikatnya adalah dari ALLAH jua. Segala kelemahan dan kesalahan manusia terhadap kita adalah ujian dari ALLAH. Dia mahu melihat apakah kita dapat menerimanya dengan sebaik-baiknya. Bila kita tetap marah dan tidak mahu memaafkan kesalahan orang lain pada kita ertinya kita marah pada ALLAH. Kita berkata "ALLAH, tidak patut Kau buat aku begini."

Bila orang bersalah dengan kita selidiklah apakah dosa yang kita lakukan sehingga ALLAH takdirkan begitu terhadap kita. Bila sedar akan kesilapan dan dosa kita sama ada terhadap manusia atau kecuian kita pada ALLAH, nanti akan datang rasa 'memang patut dihukum' dan orang yang melakukan kesilapan terhadap kita hanyalah sebagai perantaraan sahaja.

Bila sedar bahawa segala kejahatan manusia terhadap kita merupakan hukum dari ALLAH, seharusnya kita bersyukur kerana dihukum di dunia. Itu juga tanda ALLAH memberi perhatian kepada kita dan mahu mengampunkan dosa-dosa kita di dunia agar terlepas hukuman yang lebih dahsyat di akhirat. Sepatutnya ini menggembirakan kita sehingga mampu untuk kita memaafkan orang yang bersalah.

Seandainya kita tidak mahu memaafkan kesilapan orang, kita tidak untung apa-apa. Apalagi kalau berdendam atau bertindakbalas dan berkasar terhadapnya; maka kita juga akan terjerumus dalam dosa dan mendapat kebencian dari ALLAH S.W.T. 






Memberi kemaafan adalah sukar sekiranya kita belum ada sifat kehambaan, yang melihat segala yang berlaku adalah di bawah pentadbiran ALLAH Yang Maha Mengetahui. Kita akan takut untuk marah dan berdendam dengan manusia hanya dengan ujian yang menimpa, kerana bimbang kalau-kalau ujian itu merupakan petanda ALLAH sedang murka terhadap dosa-dosa kita.

RASULLAH S.A.W BERSABDA:

"SEBAIK-BAIK MANUSIA ADALAH ORANG YANG LAMBAT MARAHNYA DAN SEGERA PULA REDA APABILA SUDAH MARAH DAN SEJAHAT-JAHAT MANUSIA ADALAH ORANG YANG LEKAS MARAHNYA DAN LAMBAT PULA REDA MARAHNYA ITU." 


# P/s: Buang sifat marah itu...Kerana marah itu perangai "cik tan"...

Wassalam...


Oct 16, 2012

Sweet 20



"Awan Berarak Ceria,Tiada Titisan Hujan
Pohon Melambai,Tanda Sokongan
Kususuri Perjalanan,Bertemankan Senyuman
Di Hari Lahirmu Sahabatku
Dedaun Berguguran,Membuktikan Kedewasaan
Walau Tanpa Madah Dan Hadiah
Namun Cukup Bagiku,Sekadar Ucapan
Selamat Hari Lahir
Iringi Doa Kuhulur,Bersyukur KepadaNya
Atas Nikmat Usia
Sahabatku
Usia Yang Tuhan Kurniakan Ini
Dihasilah Ia Dengan Amalan Yang Murni
Semoga Ia Menjadi Temanmu Di Akhirat Nanti
Selamat Hari Lahir
Usiamu Ibarat Mutiara,Tiada Berganti Lagi
Hiaskan Iman Bersulam Taqwa
Agar Sempat Mengucup
Haruman Syurgawi"

Allahamdulillah...bersyukur yang tidak terhingga kerana masih lagi bernafas di atas muka bumi ini sebagai khalifah dan hamba kepada-NYA. Detik 12/10/2012 akhirnya aku telah menjejaki ke alam dewasa iaitu alam 20-an.Terima kasih buat sahabat-sahabat yang dikenali dan tidak di kenali(di facebook) yang sudi mengucapakan "selamat hari lahir", "sanah Helwah" dan "happy birthday" kepada ku.Teristimewa juga buat keluarga tercinta yang turut mengucapkannya.Buat Teman seperjuangan "Nur Syazwanna" dan Nur Azyan" yang sudi meluangkan masa untuk membuat kejutan menyambut hari lahirku. 
          
Sedar tidak sedar sekarang umur ku sudah mencecah 20 tahun.Terasa bagaikan semalam aku baru dilahirkan oleh seorang wanita yang sangat teristimewa di hati ku iaitu Ibu yang tidak jemu-jemu untuk membesarkan anak perempuan  sulung  dan banyak kerenah ini.Kehidupan semasa menjadi kanak-kanak bagaikan terasa di benak fikiranku.Cepatnya masa berlalu, akhirnya hasil didikan Ayah dan ibu sudah bergelar seorang anak remaja yang dewasa yang memerlukan kematangan dan sifat berdiikari untuk terus menempuh onak dan ranjau kehidupan pada masa hadapan.