Jul 19, 2013

Amanah Yang Dititipkan

 

Hai semua?Apa khabar?Harap semuanya molek-molek le noh.Malam ni CHN terasa rindu untuk menatap blog dan menulis entry baru.Agak lama CHN mendiamkan diri dari menulis entry baru.Kalau ada pun mesti entry segmen or GA.CHN minta maaf kerana sudah lama mendiamkan diri.Bukan CHN saja-saja nak melupakan dunia blog ni tapi ada tanggungjawab lain yang CHN perlu lakukan.

Sebulan cuti sem, banyak benda yang CHN lakukan.CHN join program jadi Fasilitator untuk adik-adik sekolah dan bekerja mengajar budak-budak mengaji qiiraati dan Al-Quran malam-malam.Sebulan dengan perkara-perkara yang bermanfaat, akhirnya cuti sem dah habis.Sekarang ni dah seminggu pengajian CHN mula.Hari ahad ni dah mula masuk kuliah macam biasa.

Amanah
~Ya Allah, permudahkanlah segala urusanku..~
Buka-buka sem ja, CHN dah dapat 1 amanah yang perlu CHN jalankan.CHN dipilih untuk menjadi sebahagian daripada adhoc program Ehya' Ramadhan Kolej Universiti Insaniah dalam unit tajaan.Program ni bermula 16 Julai sehingga 29 julai.Semua tentatif program berkaitan dengan bulan ramadhan.Dan sepanjang bulan ramadhan ni CHN agak sibuk dengan program di kolej.Harap-harap dipermudahkan segala urusan.


Kertas kerja, surat menyurat dan resit semua perlu settle kan..

Tanggungjawab yang perlu CHN pikul kali ini ada lain dari yang lain.Selalunya unit teknikal, unit persiapan tempat, unit protokol dan lain-lain.Tetapi kali ni CHN perlu bersemuka dengan orang yang berpangkat dan orang ramai.Agak susah juga la sebab unit tajaan ni kena cari tajaan @ sumbangan ikhlas orang ramai.Pastu kena kuatkan semangat dan cekalkan diri mendengar apa-apa yang tidak elok keluar dari mulut orang..He3...faham-faham je la..Okey la setakat ini sahaja yang mampu CHN coretkan.Jumpa lgi di lain waktu.Selamat bermujahadah di bulan puasa ini.

p/s: Psssssttt!!! terasa nak buat kad raya la..Tapi sempat kah?
Macam best jer tengok blogger-blogger lain buat kad raya dan main tukar-tukar...










Jul 13, 2013

Segmen Jom Pilih Hadiah Raya!

 


TEKAN BANNER UNTUK JOIN

Hadiah yang CHN pilih
1-SHAWL
2-100 KEPING DUIT RAYA

Segmen ini dianjur oleh Nabila Biela dan ditaja oleh IesyahShadhira, NazirahDr AisyahHasrul HassanEjulzCik WanieLinteddy DesignTiey SmilezKyra Hizrina , Miszz NadeaNor FarhanahNFH Boutiques , Insyirah Collection, Cap Ayam BrandShawls To LoveNur Be'lla CollectionHandmade Bag,De Nasuha TeamHijab Pilihan dan jom ping entry di Pingje.org.

5) Follow blog, like pages dan klik iklan sponsor
6) Pemilihan pemenang melalui random dan top reffral
7) Tamat 24/7/2013 *10 hari sahaja*

FOLLOW
IESYAH SHADHIRA 1 NAZIRAH 1 DR AISYAH


LIKE



KLIK IKLAN *TIME KASIH*
SINI  DAN SINI

SENARAI HADIAH
DRESS (SORANG)
KUIH RAYA ( 8 0RANG)
TSHIRT ( DUA ORANG)
MINYAK WANGI ( 3 ORANG)
BEDAK TANAKA ( DUA ORANG)
SHAWL ( 4 ORANG )
TUDUNG BAWAL ( 4 ORANG) 
BEG ( 3 ORANG) 
SKIRT STLISTA ( SORANG)
BB PLUS COLLAGEN DRINK (SORANG)
BB CREAM COZUMA (SORANG)
PANTILLINER HERB ( SORANG )
KEYCHAIN ( DUA ORANG )
DUIT RAYA ( 3 ORANG)
KAD RAYA ( 23 ORANG )
100 KEPING SAMPUL DUIT RAYA EXCLUSIVE DESIGN (10 ORANG)


GAMBARAN HADIAH


SENARAI PESERTA*akan diupdate dari semasa ke semasa*

PEMENANG RANDOM DAPAT SATU HADIAH
PEMENANG TOP REFFRAL BOLEH PILIH 3 HADIAH








GA Ramadhan & Birthday Wawa by Wawa Ashihara

 


TEKAN BANNER UNTUK JOIN

Happy birthday cards
On your birthday,
I would like to give you
some words of wisdom
.
.
.
.
.
.
.
Smile while you still have teeth.
Many many happy returns of the day..
Wish you a very happy birthday
May life lead you 2 great happiness
success and hope dat
all your wishes comes true!
enjoy your day.
Happy Birthday Wawa..^_^










Jul 12, 2013

Segmen Kad Raya By Emas Putih & Pn Qaleshya !!

 

TEKAN BANNER UNTUK JOIN..

Hadiah :
Top Referral :
Baucer RM100 Zalora +Kad Raya x 1

dan 100 peserta yang terawal akan dapat Kad Raya dari Emas Putih & Pn.Qaleshya.

*Maksudnya setiap sorang akan dapat 2 kad raya*










:: CARA NAK KHATAM AL-QURAN DI BULAN RAMADHAN ::


Al-Quran ada 604 muka surat.. 
Ramadhan kali ni ada 29 hari.. 
Setiap hari ada 5 waktu solat iaitu Subuh, Zuhur, Asar, Maghrib, & Isyak.. 

Bagi muslimin:
  • 604 muka surat / 29 hari = 20.82759 muka surat setiap hari
  • 20.82759 muka surat setiap hari / 5 waktu solat = 4.16552 (Anggap 4.5 muka surat setiap waktu solat)
  • 4.5 muka surat setiap waktu solat x 5 waktu solat = 22.5 muka surat
  • 22.5 muka surat x 29 hari = 652.5 muka surat 
  • (Jadi insyaAllah akan khatam awal sbb al-Quran ada 604 muka surat ja.. Kalau baca 5 muka surat atau lebih setiap kali waktu solat, insyaAllah lagi cepat khatam.. Terpulang nak baca sebelum atau selepas solat..)

Bagi muslimat (cuti 7 hari):
  • 604 muka surat / 22 hari = 27.45455 muka surat setiap hari
  • 27.45455 muka surat setiap hari / 5 waktu solat = 5.49091 (Anggap 5.5 muka surat setiap waktu solat)
  • 5.5 muka surat setiap waktu solat x 5 waktu solat = 27.5 muka surat
  • 27.5 muka surat x 22 hari = 605 muka surat
  • (Kalau baca 6 muka surat atau lebih setiap kali waktu solat, insyaAllah lagi cepat khatam.. Terpulang nak baca sebelum atau selepas solat..)

Kesimpulannya, bagi muslimin baca 4.5 muka surat (4 muka surat setengah) setiap waktu solat setiap hari manakala bagi muslimat baca 5.5 muka surat (5 muka surat setengah) setiap waktu solat setiap hari..
1 muka surat dibaca dalam 2-3 minit ja..
Jadi kita cuma luangkan masa dalam 15 minit ja setiap waktu solat..
Dan adalah lebih baik sekiranya kita tadabbur ayat2 yg kita baca..
InsyaAllah sama2 kita manfaatkan dengan sebaik-baiknya 24 jam setiap hari yg Allah S.W.T. kurniakan kepada kita.. & bukan pada bulan Ramadhan ni sahaja, insyaAllah semoga dapat istiqamah di bulan-bulan yang akan datang.. 










Jul 6, 2013

Tensionnya..



Hai semua.Tension..itulah perkara pertama yang terkeluar dari mulut CHN.Sebab apa CHN tension??
Oh ya...Minggu ni blog CHN membuatkan CHN tension untuk menghadap.Bila buka untuk preview blog ja terus naik "Page not found".Kadang buka okey, dan kadang buka tak boleh.Apa dah jadi dengan blog CHN ni?Ada sapa-sapa boleh bagi tau tak kenapa jadi macam nih.










Jul 5, 2013

SPECIAL Giveaway by Mya Farisha

 
special giveaway by Mya Farisha

Special Giveaway by Mya Farisha bermula !

Bermula 29 Jun hingga 21 Julai 2013.

Klik banner untuk sertai.









Jul 3, 2013

Mini Giveaway by Nur Zahirah

Mini Giveaway by Nur Zahirah

 photo banner-mini-giveaway_zpsbaf96cdd.png

Click banner di atas untuk join 

Mini Giveaway dianjurkan oleh Nur Zahirah

Senarai sponsor yang baik hati : Yaya Hatsumi | Cik Amal | Dayah Danish | LailaTiqaa | Hannan Hilal | Nuranis Amar | Amira | Mas Ira Syafila Tan | Izzah Zakaria | Nana Ameer | Fatin Alyaa | Pretty Little Badges - Unique & Cute Design

Senarai hadiah yang awesome : Doodle x5 | Topup RM 5 x5 | Gelang Pastel Colour x1 | Rasha Chiffon Shawl worth RM 20 each x3 | Notebook Comel x2 | Blog Review x2 | Voucher Discount 5% x10 | Badge x10


Jom meriahkan giveaway ni :)










Jul 2, 2013

Giveaway Cahaya Ramadhan


TEKAN BANNER UNTUK JOIN 

Bismillahirrahmanirrahim .. Assalamualaikum andd yeoboseyo . Hai :)
  • Pilih 2 Hadiah yang menarik Perhatian Korang
  •  29 June 2013 sehingga 18 July 2013

  • Thankyou Sponsor !
    NurAlja , Sally Samsaiman , Hathirah Hassim , Pretty Little Badges - Unique & Cute Design , A'in She'da , Anis Farhani , Blog Erry , Shamimie Johari , Alyaa Najlaa dan Fathin Rosli | NR Collections

    TAG :
    http://dianarashid92.blogspot.com/
    http://eymapinkylucious.blogspot.com/







    Jul 1, 2013

    FIRST GIVEAWAY BY ECAH KHALILI

     

    TEKAN BANNER UNTUK JOIN








    Giveaway Gempak Raya 2013



    ADA 43 PEMENANG YANG BERTUAH !!

    Hadiah - Hadiah Menarik :

    1- Skirt Stylista
    2- Cursor Bertema
    3- Top
    4 - Dress
    5- Topup RM5
    6- Novel Adam Dan Hawa
    7- Pretty Little Badge
    8- Instant Hijab 
    9- Bag
    10 - Tudung/Shawl
    11- Tudung Nur Kasih
    12- Earring
    13- Nano white infinity trial cream
    14 - Perfume
    15- Shawl + Inner
    16 - Hair Ribbon Clips
    17- Gelang
    18- Shawl
    19- Novel











    "Ramadhan Giveaway by Lee's Family"

     

    Tekan Banner Untuk Join


    Tag :








    Giveaway Rahmatnya Ramadhan part 2 by Mohd Zuhri

     

    Picit Banner Untuk Join

    4 KEISTIMEWAAN BULAN RAMADHAN

    Ramadhan jalan menuju ketaqwaan

    Allah berfirman: “Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu puasa sebagaimana diwajibkan atas kaum sebelum kamu, agar kamu bertaqwa”. (Al Baqarah: 183).
    Ayat di atas menerangkan bahawa puasa adalah sebab yang boleh mengantarkan pelakunya menuju ketaqwaan, kerana puasa mampu meredam syahwat. Ini sesuai dengan salah satu penafsiran yang disebutkan Imam Al Qurthubi, yang berpadukan kepada hadits riwayat Imam Ahmad yang menyebutkan bahawa puasa adalah perisai.

     Ramadhan bulan mujahadah

    Para ulama’ salaf adalah suri tauladan bagi umat, mujahadah mereka dalam mengisi bulan Ramadhan amat perlu dicontoh. Seperti Imam Asyafi’i, dalam bulan Ramadhan beliau menghatamkan Al-Quran dua kali dalam semalam, dan iti dikerjakan di dalam solat, sehingga dalam bulan Ramadhan beliau menghatamkan Al-Quran enam puluh kali dalam sebulan. Imam Abu Hanifah juga menghatamkan Al-Quran dua kali dalam sehari selama Ramadhan.

    Malam Lailatul Qadar

    Diriwayatkan oleh Imam Malik dalam Al Muwatha’, dia telah mendengar dari seorang ahlul ilmi tsiqah yang telah mengatakan: 
    “Sesungguhnya telah diperlihatkan usia-usia umat sebelumnya kepada Rasulullah Saw., atau apa yang telah Allah kehendaki dari hal itu, dan sepertinya usia umat beliau tidak mampu menyamai amalan yang telah dicapai oleh umat-umat sebelumnya, maka Allah memberi beliau Lailatul Qadar yang lebih baik daripada seribu bulan.”
      (HR. Malik).


    Siapa yang dilihat Allah, maka ia terbebas dari azab-Nya

    Dari Jabir bin Abdullah ra. Rasulullah Saw. bersabda: 
    ”Pada bulan Ramadhan umatku dianugerahi lima perkara yang tidak diberikan kepada nabi-nabi sebelumku. Yang pertama, sesungguhnya jika Allah melihat mereka di awal malam dari bulan Ramadhan, dan barang siapa yang telah dilihat Allah maka Ia tidak akan mengazabnya selamanya…” (HR. Baihaqi).


    ~Done Ikut Semua Syarat~